24 november 2020

2020- 25 jaar pedicure

“ik probeer innovatief te zijn, wil zeker niet indutten”

Nieuwsgierigheid en leergierigheid vormen een fundament onder mijn pedicurepraktijk.

In september 1995 opende ik mijn eerste praktijkruimte aan de Esdoornstraat in Nieuwerkerk. Tevens was ik als ambulant pedicure onderweg naar mijn cliënten. Na 7 jaar en wijzer geworden in het vak, besloten om de ambulante voetzorg vaarwel te zeggen. Je kunt hygiënisch en vakkundig ambulant niet aanbieden wat in de praktijkruimte wel kan. Na verhuizing naar de Erling Steenstraat was de praktijkruimte groter, wachtruimte erbij. De kinderen werden ouder en de beschikbare werkuren werden meer. Tot aan 2017 bleven de schoolvakanties allemaal gereserveerd voor de kinderen. De praktijk was dan gesloten. Ze zijn nu bijna volwassen en gaan meer en meer hun eigen weg. Dan is er meer ruimte voor verder ontwikkelen en groeien in de capaciteit van de praktijk. Onderdeel van groeien en leren is het bezoeken van de groothandels om te kijken wat er voor nieuwe technieken ontwikkeld zijn, ga je ze gebruiken Ja/ Nee, geeft het meerwaarde voor mijn cliënten? In de 25 jaar zijn er een aantal leerling pedicures geweest die een aantal dagen mee hebben gekeken in de praktijk, kennis overbrengen in de praktijk aan mede collega’s vind ik een fijne bezigheid, je leert ook weer van elkaar, je gaat nadenken, hoe kan het anders, hoe kan ik de cliënt hier beter mee helpen? Van binnen ben ik bruisend, ik denk steeds, oh dat is leuk. Ik moet mezelf ook wel eens afremmen. Dat doseren was een “harde leerschool”, door goed naar jezelf te luisteren leer je het gaande weg het leven. Nieuwe dingen vragen om energie en enthousiasme, soms is er een drempel die je moet nemen. “Het eraan beginnen is soms lastig” maar ik denk dat je het gewoon moet proberen en er iets positiefs uit moet halen. Net als de corona situatie. De 2 maanden sluiting vond ik heel moeilijk, je cliënten hebben pijn, met diabetische voet, soms gevaarlijke consequenties en dat baarde me zorgen. Gelukkig konden we toch weer snel aan de slag en kwam er geen 2e lockdown voor de voetzorg. Bewust heb ik gekozen om geen avond uren te draaien, mede met de reden: word ik echt een betere pedicure van lange dagen draaien? En word ik er gelukkiger van? Het antwoord was nee. Samenwerking met verschillende podotherapeuten om de cliënt met de diabetische voet een goed begeleid traject voetzorg te bieden, waarbij de zorg en begeleiding door mijn praktijk verzorgd wordt. De Reumatische voet verdient zeker net zoveel aandacht ook al lijkt het minder “noodzakelijk”. Sinds enkele jaren is de Oncologische voet een groot zorgenkind, cliënten met chemokuren ervaren een zeer pijnlijke huid van voet en hand. De nagels kunnen eraf vallen, groeien nadien weer en dienen begeleid te worden om voorspoedige doorgroei te bevorderen. De huisartsen sturen inmiddels ook vaker door naar de Medisch Pedicure, om zo de chirurg voor sommige nagelaandoeningen buiten de deur te houden. Fantastisch vak mag ik beoefenen en dat al meer dan 25 jaar vol passie en zorg voor de voeten, zeker ook de persoon aan de voeten vast, beiden verdienen aandacht !!!

Aangesloten bij ProVoet

Wij zijn aangesloten bij onafhankelijke branche-organisatie ProVoet.

Kwaliteitsregister Pedicures

Wij zijn geregistreerd in het ProCert KRP (Kwaliteitsregister Pedicures)

Register Pedi-sport register

Wij zijn geregistreerd in het Register Pedi-sport register